מאמרים

5 טיפים לבחירת מתנות לעובדים

ראש השנה וחגי תשרי בפתח, וברוב מוסדות המדינה והארגונים השונים מתחילה הערכות לקראתם, כל ארגון בתחומו המיוחד. נוסף להערכות לחגים עצמם, מעסיקים רבים משקיעים זמן ומחשבה בבחירת מתנות לעובדיהם כתשורה נאה לכבוד ראש השנה – החל מארגונים גדולים בשרות הציבורי וכלה בבעלי עסקים קטנים המעסיקים עובד אחד או שניים.


שיקולים רבים עומדים בפני המעסיק בבואו לבחור מתנה לעובדים שלו. ההיצע גדול ומגוון ועל הארגון להתחשב בשיקולי התקציב שבידו, כמו גם בציפיותיהם של העובדים. מספר העובדים בארגון אף הוא משתנה חשוב, וכן על המעסיק להגדיר לעצמו מהן מטרות השי שהוא מעוניין להעניק בחגים.


ריכזנו עבור המעסיקים חמישה טיפים נבחרים שעשויים לסייע להם בתהליך הבחירה.
 

  • אפיון העובדים: קיימת חשיבות רבה לשאלה, מי הם העובדים בארגון? מה מאפיין אותם? אפיונים כגון ממוצע גיל, רמת השכלה, סוג העבודה בארגון, מצב סוציואקונומי ממוצע וכן הלאה – כל אלו משפיעים רבות על העדפותיהם של העובדים וצרכיהם. בסופו של דבר, אחת ממטרות השי לחג היא לשמח את העובד ולגרום לו תחושה שמישהו באמת השקיע בו מחשבה. לדוגמא, ייתכן כי עובדים קשי-יום בארגון מסוים יעדיפו כמתנת חג כרטיס מתנה טעון בסכום-כסף על מנת לרכוש מוצרים לחג, על פני חפץ-נוי מעוצב. מפעם לפעם ניתן לערוך מעין סקר-שוק בקרב העובדים על מנת לקבל את הנתונים הללו.
     
  • מקוריות ויצירתיות: אחד הדברים הנעימים הוא לקבל מתנה מפתיעה. משהו מקורי וייחודי שלא חוזר על עצמו מדי חג. המקוריות יכולה להתבטא במתנה עצמה או בעיצוב ייחודי של חפץ סטנדרטי, כגון: מצע לעכבר-מחשב המעוצב בצורה מיוחדת או שמודפס עליו תוכן מעניין ומקורי. אפשרות נוספת למתנה יצירתית– מתקן קטן מתקפל שניתן להציב עליו טלפון סלולרי לטעינה, בנקודות חשמל ללא שולחן או מדף סמוך.
     
  • מוצר שימושי: אנשים רבים יעדיפו לקבל מתנה שתוכל לשמש אותם ביום-יום שלהם. חפצי נוי, יוקרתיים ויפים ככל שיהיו, לא תמיד קולעים לטעמו של הפרט ולעיתים פשוט מונחים כאבן שאין לה הופכין. אם המוצר השימושי קשור באופן כלשהוא לתחום העיסוק של העובד ושל הארגון המעסיק, הרי שיש כאן ערך מוסף. ואם ניתן לעטר את המתנה בסמל הארגון או במוטו המוביל שלו, הרי שהרווח כפול ומכופל: גם אקט של הערכה לעובד וגם אמצעי פרסום למעסיק.
     
  • ללא פשרה על איכות: נראה אולי מובן מאליו, אך חשוב להדגיש נקודה זו. גם כשמדובר בארגון גדול בעל מספר רב של עובדים, חשוב מאוד לא להתפתות לעלות נמוכה יותר במחיר של איכות פחותה. בהקשר זה, ההתייחסות לעובד צריכה להיות כעל לקוח פוטנציאלי: אם הוא מרוצה, הוא יחזור שוב ויפנה לארגון לקוחות נוספים. עובד שיחוש כי המעסיק "יצא ידי חובה" במוצר בעל איכות ירודה ישדר זאת למשפחתו ולמכריו, ואין יחסי-ציבור גרועים מאלה.
     
  • מגע אישי – אין כמו מילה טובה: אכן, המתנה חשובה. צריך שתהיה נאה, איכותית, שימושית ומתאימה לצרכי העובד. אולם המתנה האמיתית היא בעצם היחס של המעסיק לעובדיו. חשוב להשקיע בברכה משמעותית ובמילים המבטאות הערכה כנה. אפשר להשתמש במשלים שנונים, בציטוטים מן המקורות ומאישים מפורסמים, באמירות ייחודיות לארגון – מעין שפה פנימית שזר לא יבין אבל תעלה חיוך על פניו של העובד.

בארגונים קטנים ובינוניים, אם מעסיק יכול להוסיף לברכה הכללית המודפסת התייחסות אישית בכתב ידו -  אין טוב מכך. זוהי הדרך הפשוטה והישירה להעביר לעובד את המסר הכל-כך נחוץ, שרואים אותו כאדם ולא רק כעובד שאמור לתת תפוקה.