מאמרים

כיצד מוצרי פרסום השתנו בעידן הדיגיטלי?

כרטיסי ביקור לשיווק העסקמעניין יהיה לבצע פעם סקר קטן: מי זוכר פרסום של עסק או מותג כלשהוא באמצעות חלוקת פלאיירים? למען האמת, חלוקת עלוני פרסום לעסק או לארגון היה עד השנים האחרונות אמצעי שיווקי מקובל: תיבות הדואר (האמיתי, לא האלקטרוני) היו מתמלאות בערימות ניירת ומושלכות כלאחר כבוד לאשפה (תיבת ה"ספאם" של ימי קדם).

ככל שהטכנולוגיה תפסה מקום של כבוד בחיינו – מחד, ומאידך עלתה המודעות האקולוגית והצורך לחסוך במוצרי נייר, כך פחת השימוש הפרסומי בפלאיירים, כרטיסי-ביקור ודומיהם והולך-ונעשה נחלת העבר. זירת הפרסום עברה לרשת האינטרנט – כמעט כל עסק שמכבד את עצמו מחזיק אתר אינטרנט איכותי שמנוהל לפי כל כללי השיווק המודרניים. אולם, טוב ויעיל ככל שיהיה, הפרסום ברשת לבדו אינו מספיק – חסר בו המגע האישי, האנושי, החיוך, ההסבר המהיר אודות העסק והסיום המלווה בהשארת מוצר פרסומי בידי הלקוח.

לשם כך, נכנסו לתמונה מוצרי פרסום דיגיטליים חדשניים, המהווים תחליף מושלם לכרטיסי הביקור המיושנים. פרטי החברה או העסק מוטבעים על גביהם או מוטמעים בהם באופנים שונים. בנוסף, הם ניתנים כשי, ולכך יש ערך משמעותי ביותר – רגשי ושיווקי כאחד.
 

שימושי, משמע הוא קיים
 

דיסק-און-קי עליו מודפס הלוגו של החברה, סוללת גיבוי לטלפון נייד, עכבר מעוצב למחשב, פד מעוצב לעכבר המחשב – כל אלו ועוד רבים אחרים, הם מוצרים שימושיים ומועילים עד מאוד. כשאדם מקבל מוצר שכזה כמתנה (כעובד, כלקוח או אף כלקוח פוטנציאלי), בראש ובראשונה הוא לא משליך לאשפה אלא משתמש בו! וכשהמוצר קיים מול עיניו בשימוש יום-יומי, גם הלוגו נמצא שם באופן יום יומי. קרוב לעין – קרוב ללב.
 

מתנה היא תחילתו של קשר

 

באופן טבעי ביותר, כשאדם מקבל מתנה הוא חש הכרת תודה. כשעובד של חברה מקבל מוצר דיגיטלי שימושי ונחשק, עליו מוטבע הלוגו של מקום העבודה שלו – הדבר יוצר אצלו זיקה גדולה יותר למקום העבודה. בכנס רב-משתתפים, למשל, כשמספר רב של ארגונים משווקים את עצמם באופנים רבים, הלקוח הפוטנציאלי שנמצא שם לא תמיד יזכור את התכנים עליהם דיברו כולם – אך כשישוב הביתה ובידו מתנה קטנה, שימושית וייחודית שקיבל מאחד הארגונים, סביר להניח שיהיה לו קל יותר לבחור באותו ארגון, ולו בשל העובדה שמוצאת חן בעיניו הידיעה שמישהו השקיע בו.

 

מוצרים ייחודיים ולא שגרתיים


העידן הדיגיטלי מאפשר מרחב גדול מאוד של עשיה מגוונת, יצירתיות ומקוריות. התשורות הניתנות כיום יכולות להיות פשוט "מדליקות" וזה יהיה סוד הקסם שיכבוש את הלקוח הבא של הארגון. לדוגמא: דיסק און קי הוא מוצר טוב ונדרש, אבל די רגיל. לעומת זאת זיכרון נייד בצורת כרטיס, שמשולב בו גם פאזל – זה כבר מוצר משודרג מבחינת היצירתיות שלו ומעיד על ארגון שמתחדש ללא הרף ומסוגל לפתח פתרונות ולנוע עם הזמן. וכאשר הלוגו מוטבע על גבי הכרטיס ו"קופץ" בכל פעם כשפותחים את הקבצים המאוחסנים בו, זהו מוצר פרסומי לכל דבר המשפר מאוד את הסיכוי שהלקוח-בפוטנציה יהפוך להיות לקוח-בפועל.
 

גם כאמצעי לשימור לקוחות


גיוס לקוחות חדשים דורש מיומנות והשקעה מרובים, אך לא פחות מכך חשוב לשמר לקוחות קיימים. הקשר השוטף עם הלקוחות מתבצע בדרכים מגוונות כמו שליחה קבועה של ניוזלטר וברכות ליום ההולדת ולשנה החדשה. לאחד האירועים הללו ניתן לצרף מתנה קטנה כגון עט שעליו – כמובן – מוטבע לוגו החברה, מעמד שולחני לטלפון נייד או מעמד מעוצב לפתקי "ממו" לשולחן המשרד – כל אלו מהווים דרך נפלאה להמשיך את הקשר עם הלקוחות ולשדר להם מסר: אנחנו עדיין כאן בשבילך.